Ti gode råd FØR du kører din bil til syn:


Nogle fejl er ikke svære at se/kontrollere - kig dem efter selv, Så er du et skridt nærmere en godkendt og sikker bil.


Syn af et køretøj bør ikke opfattes som en irriterende begivenhed man skal til hvert andet år. Det er din -og dine medtrafikanters- sikkerhed for at bilen/motorcyklen er i en forsvarlig tilstand. Bilen bliver gennemgået grundigt til et syn, da der kan være ting galt som kan få fatale konsekvenser hvis de ikke udbedres. Det kan f.eks. være fejl på bremserne så de ikke bremser lige eller tilstrækkeligt, fejl på airbag systemet så disse ikke pustes op ved et eventuelt uheld, fejl i styretøjet så bilen ikke retter op af sig selv eller at der er slør i rattet.


ABS bremsesystemet kan være defekt således at bilen ikke kan dreje mens der bremses hårdt, dette kan være meget farligt da bilen så bare forsætter ligeud uden mulighed for at styre uden om en evt fare. Bremserør kan være irredere således at de på et tidspunkt bliver utætte og begynder at lække bremsevæske, dette betyder så at bremserne får nedsat/ingen funktion. Nogle fejl er dog som sagt lige til og kan ses/kontrolleres uden at have den store viden om biler og bør omend muligt kigges efter før du kører til syn. Vi har lavet en lille liste som er et godt udgangspunkt: 




  1. Lys & Lygter - Kig alt udvendigt lys på bilen igennem. Du kan evt kontrollerer det sammen med en ven eller bruge en facade om aftenen til at se om f.eks. stoplyset virker ved at kigge efter reflektionen som kastes tilbage af en facade når du træder på bremsepedalen. Nær/langt- og positionslys samt blinklys kan du nemt selv kontrollerer blot ved at tænde det og gå ud at kigge. Skulle der være en pære som er sprunget så kan du konsulterer din bils instruktionsbog for instruktioner om hvorledes sådan en skal skiftes.

  2. Kontrollamper i instrumentbordet - Afhængig af bil model kan bilen være udstyret med diverse sikkerhedssystemer. Er dette tilfældet har den som regel også en kontrollampe som viser om systemet virker efter hensigten. Dette fungerer ved at hvergang du sætter tænding på din bil laves der på dediverse systemer en selv test, det kan du se ved at når du starter din bil, så skal bilen, hvis den f.eks. har ABS tænde en ABS lampe som kort efter skal slukke igen. Bliver den ved med at lyse eller tænder den slet ikke, så er der noget galt. Kig evt. i bilens instruktionsbog hvis der skulle være tvivl. Det er vigtig at disse ting er i orden ellers udsætter du dig selv og din familie for en unødig fare ved et evt. uheld.
  3. Bremser - Bilen bør som minimum ikke bremse skævt dvs. bilen må ikke trække til side når du bremser da dette kan være meget farligt i trafikken hvor en pludselig faresituation opstår. Derudover bør bremsepedalen aldrig være svampet/gå i bund da dette tyder på en utæthed i bremsesystemet.

  4. Dæk - Er der slidbane nok tilbage på dækkene? Lovkrav er minimum 1,6mm men der bør helst være mere da de kun bliver slidt med tiden og dermed kommer under grænsen. Sprækker kan forekomme hvis dækkende er gamle, hvis dæktrykket er ukorrekt/ uens kan det gøre at bilen opfører sig spontant og usikkert, husk på at eneste kontakt din bil har til vejen er dækkende. Kig i din bils instruktionsbog for hvilke dæktryks-værdier som er gældende for netop din bil. De fleste bemandede benzin tanke har som regel luftpumper du kan benytte dig af.

  5. Udstødningssystemet - For at vi kan måle om din bils forurening er inden for grænsen er et af kriterierne at udstødningen er tæt. Du kan kontrollerer det ved at sætte en klud eller lign på bagpotten. Kan du holde kluden der i et stykketid, uden at motoren går ud så tyder noget på at udstødningen er utæt.

  6. Olie/filter - Gammel motorolie er fuld af skidt og kan forårsage, at bilen forurener, ligeleders kan et oliefilter der er alt for gammelt være fyldt med urenheder og ikke længere være istand til at filtrerer noget fra, dermed kan bilen begynde at forurene mere. Skån miljøet og din bil, skift olie og filter hvis det er længere tid siden end din bils forskrifter anbefaler.

  7. Oliespild - Hvis der er olie/væsker under/omkring motoren så kan du få lavet en motorvask så det kan kontrolleres om motoren spilder olie eller andre væsker eller om det var en gammel defekt som skyldtes problemet.

  8. Driftstemperatur - Hvis du har en meget kort køretur til vores synshal så er det vigtigt at bemærke om bilen er driftsvarm, er den ikke det viser den ikke de rigtige værdier når vi kontrollerer hvor meget den forurener.

  9. Mislyde - Hvis du kører over høje kants eller ujævnheder og der fremkommer "klonk" eller banke lyde kan det betyde en defekt bærearm/bærekugle eller andet i undervognen som ikke er i orden. Tag en snak med dit værksted da dette kræver professionelle kendskab at udbedre.

  10. Rust - Det danske klima går meget hårdt til værks mod bilerne. Rust er derfor en normal fremkomst på dem. Overfladisk rust på karrosseriet/bærende dele er i sig selv ikke noget problem til syn, medmindre det resultere i gennemtæring eller væsentlig reduktion af godstykkelsen på de nævnte dele. Der må ikke fremtræde skarpe kanter som man kan skære sig på -f.eks. på for og bagskærme er dette et hyppigt syn- Rust bobler gør ikke noget, men deciderede skarpe kanter er ikke tilladt og bør repareres for at bilen kan fremstå som lovlig.